Skip links

Монголчуудын медиа хэрэглээний судалгаа

“Эм Эм Си Жи” компанийн гүйцэтгэх захирал Д.Бум-Эрдэнэтэй судалгааг хэрхэн хийдэг болон Монголчуудын медиа хэрэглээний судалгааны үр дүнгийн талаар ярилцав.

Олон хүмүүсийн хувьд судалгаа гэхээр үнэн бодит байдалд нь анхаарал хандуулдаг. Танай байгууллагын судалгааны үр дүн хэр үнэн бодит байдалд нийцдэг вэ?

Юуны өмнө Зууны мэдээ сонины уншигчдад энэ өдрийн мэндийг хүргэе. Судалгааны хувьд үнэн, худал судалгаа гэж байдаггүй. Харин аргачлалын хувьд буруу, стандартын дагуу хийгдээгүйгээс болж судалгааны үр дүн алдаатай болдог. Түүнээс биш үнэн, худал судалгаа гэж мэргэжлийн түвшинд ярьдаггүй. Манайхан олон өрх, олон хүнээс авсан судалгааг үнэн судалгаа, цөөхөн хүнээс авсныг худлаа гэж ойлгодог. Энэ бол ташаа ойлголт. Алдаагүй судалгаа хийхийн тулд судалгааны түүвэрлэлтийг хэрхэн хийх вэ гэдгээс эхлэнэ. Түүвэрлэлт гэхээр тааралдсан хүнээс судалгаа авах, нэг цэгээс олон судалгааг авна гэсэн асуудал огт биш. Түүвэрлэлт хийх аргачлал нь магадлалын онол, математик статистикаар боловсруулагдсан байдаг. Манай компани сүүлийн 15 жилийн турш Дэлхийн банк болон бусад олон улсын байгууллагуудын статистикийн мэргэжилтнүүдтэй хамтарч Монгол улсыг болон Улаанбаатар хотыг хэрхэн түүвэрлэвэл хамгийн үр дүнтэй болох талаар судалж, хөгжүүлсээр байна.

Тэгвэл танай байгууллага судалгаагаа ямар аргачлалаар, яаж авдаг вэ?

Манай компанийн нэг аргачлал бол google-ийн газрын зураг дээр газар зүйн бүсчилсэн түүврийн аргаар (area base) түүвэрлэлтийг хийдэг. Тухайлбал, дүүрэг бүрийг хороодод хуваан хороо тус бүрээ google-ийн газрын зураг ашиглан хэсгүүдэд хуваан хэсэг тус бүрээс өрхүүдээ нэг бүрчлэн кодолдог. Тухайн кодуудаас автоматаар өрхүүдээ санамсаргүйгээр сонгон, тухайн сонгогдсон өрхөөс бэлтгэгдсэн судлаач очиж таблетээр судалгаа авдаг. Таблетээр судалгаа авах нь тухайн судлаач сонгогдсон өрхөөс судалгаа авч байгаа эсэхийг нь GPS ашиглан хянах боломжтойгоос гадна 3G ашиглан тухайн судалгааны аудио бичлэг, дата мэдээлэл шууд манай төв оффисст ирдэг. Төв оффисын хяналтын ажилтнууд судалгааг тэр дор нь сонсож үзнэ. Хэрэв судлаач судалгаанд оролцогчоос асуулгаа буруу асуусан байвал түүнийг буцааж дахиж асуухыг зөвлөдөг. Гэх мэтчилэн манай байгууллага ухаалаг төхөөрөмж, программ ашиглан судалгааг маш нарийн хяналттай хийдэг.

Тэгэхээр танайх олон улсын стандартад нийцсэн судалгааг хийж байна гэсэн үг үү?

Тийм. Манай компани сүүлийн Монголын судалгааны стандартыг олон улсын судалгааны стандартад нийцүүлэхийн тулд маш олон ажлуудыг хийж байна. Өмнө нь зөвхөн хүнд найддаг систем байсан бол одоо технологи ашиглан улам боловсронгуй болсон. Бид судалгааныхаа бүхий л үе шатанд судалгааны олон улсын ISO 20252:2012 болон ESOMAR ёс зүйн стандартыг нэвтрүүлсэн. ESOMAR-ийн итгэмжлэгдсэн байгууллагууд харилцагчдын судалгааны мэдээллийг чандлан хадгалж, үр дүнг бодитоор гаргаж ёс зүйтэй ажиллана гэсэн үг. Ази Номхон далайн орнуудын APRC гэж холбоо бий. Манайх уг холбоонд Монгол улсаа төлөөлөн, гишүүн байгууллагаар ажилладаг. Эндээс судалгааны зарим аргачлал, туршлага, технологио хөгжүүлдэг. Харин бидний хувьд нэг баяртай мэдээ нь 2017 онд Монголдоо Ази Номхон далайн орнуудын чуулга уулзалт хийх эрхийг Сингапур, Тайвань улсуудтай өрсөлдөөд авсан. Ирэх оны есдүгээр сард болно. Энэ чуулга уулзалт судалгааны байгууллагын хувьд АСЕМ гэж ойлгож болно.

Танай байгууллага Монголчуудын брэнд болон медиа хэрэглээний судалгаа хийсэн гэсэн? Уг судалгаагаа манай уншигчдад танилцуулж болох уу?

Бололгүй яахав. Монголын маань компаниуд нэг үеэ бодвол судалгаа шинжилгээнд тулгуурлаад шийдвэр гаргадаг болж, төр засгийн түвшиндээ ч судалгаанд ач холбогдол өгдөг болж. Тийм учраас бүх л компанид судалгаа хэрэгтэй байгаа. Зөвхөн нэг компанид зориулсан судалгаа хийгээд байх бус нийт компаниудад зориулсан үнийн хувьд боломжийн чанарын хувьд шаардлага хангахаар судалгаа хэрэгцээтэй болсон. Энэ үүднээс бид 2014 оноос эхлээд Монголчуудын брэнд медиа хэрэглээний Синдикат судалгааг хийж эхэлсэн. Манай судалгаанд хүнс, ундаа, гоо сайхан, хүүхдийн бүтээгдэхүүн, цахилгаан хэрэгсэл гээд 80 гаран төрлийн 1000 орчим брэнд, 300 гаруй медиа хэрэгсэл хамрагдсанаас гадна Монгол хүмүүсийн амьдралын хэв маяг, чөлөөт цагаа хэрхэн өнгөрүүлдэг, ямар спорт сонирхдог зэрэг үр дүнг үндэсний хэмжээнд харах бололцоотой. Энгийнээр хэлбэл бүх л төрлийн зах зээлийн судалгааны үр дүнг худалдаалдаг супермаркет гэж хэлж болно.

Үндэсний хэмжээнд гэдгийг та тодруулаач?

Үндэсний гэдэг тодотголын хувьд энэхүү судалгаанд Улаанбаатар хотын 9 дүүргээс гадна, 17 аймгийн 24 сум суурин газрын хэрэглэгчдийг түүвэрлэн хамруулсан маш өргөн тархалттай, үндэсний хэрэглээний төлөв хандлагыг төлөөлөх чадамжтай гэсэн үг. Газар зүйн байрлалаар хүмүүсийн хэрэглээний үзүүлэлт, аймгийн төвийн болон сумын иргэдийн хэрэглээний үзүүлэлтийг харах боломжтой болж байгаа юм.

Өнгөрсөн оны хувьд Монголчуудын медиа хэрэглээ хэрхэн өөрчлөгдсөн байна вэ? Монголчууд аль мэдээллийн эх үүсвэрээс мэдээллийг авч байна вэ?

Өмнө нь хүмүүс уламжлалт мэдээллийн хэрэгсэл болох телевиз, радио, сонин хэвлэлээс мэдээлэл авдаг байсан бол одоо маш олон платформоос мэдээллийг авах боломжтой болсон байна. Судалгааны үр дүнд интернэтийн хэрэглээ асар хурдтай нэмэгдсэн. 2014 онд хүмүүсийн интернэтэд өнгөрүүлэх цаг телевиз үзэх цагаас бага байсан бол 2015 онд ажлын өдрүүдэд дунджаар 189 минутыг интернэтэд өнгөрүүлж 134 минутыг телевиз үзэхэд зарцуулдаг болсон байна. Амралтын өдрүүдээр 246 минутыг интернэтэд, телевиз үзэхэд 200 минутыг зарцуулдаг. Эндээс харьцуулахад телевиз үзэхэд зориулдаг цагаас интернэтэд өнгөрүүлэх цаг давж гарсан. Тэгэхээр хүмүүс мэдээллийг гол төлөв интернэтээс авдаг болсон байна.

Хэвлэмэл мэдээллийн хэрэгслийн салбарт ажилладаг хүний хувьд сонихолтой байгаа үр дүн нь Монголчууд сониноос мэдээлэл авах хандлага хэр байна вэ? Ямар сонинг Монголчууд хамгийн их уншдаг бол?

Сонин сэтгүүлийн хувьд онцлогтой үр дүн гарч байгаа. Бидний судалгаагаар тухайн сониныг яг хэдэн хүн уншиж байгааг гаргадаг. Сонин сэтгүүлийг хүмүүс гар дамжуулан унших хандлага их байдаг. Монголчуудын 18-аас дээш насны хүн амын 50 хувь буюу 989’933 хүн сонинг ямар нэгэн байдлаар уншиж байна. Улаанбаатар хотын уншигчдын 33 хувь, орон нутгийн уншигчдын 38 хувь нь “Зууны мэдээ” сониныг уншдаг бол “Өдрийн сонин”-г хотын уншигчдын 40 хувь, орон нутгийн уншигчдын 32 хувь нь уншиж байна. Нийлбэр дүнгээрээ Монгол орон даяар “Зууны мэдээ” болон “Өдрийн сонин” хамгийн олон уншигчтай болж байна. Миний хувьд “Зууны мэдээ” сониныг хамгийн их уншигчтай сонин гэж мэдээгүй. Гэтэл судалгааны үр дүнгээр хамгийн их уншигчтай гэж гарсан. Зарим хүмүүс судалгааны үр дүнг захиалагчийн талд нийцүүлж гаргалаа гэж хардах тохиолдол байдаг. Гэхдээ бидний хувьд судалгааны үр дүнд ямар нэгэн өөрчлөлт, гадны нөлөөлөл огт оруулдаггүй. Сайн, муу ямар ч үр дүн гарснаас үл хамааран яг л байгаагаар нь захиалагчдаа өгдөг. Хэрэв бид үр дүнг өөрчлөөд, нөлөөлөөд байвал хүмүүс судалгаанд итгэхээ больж, бидний хувьд харилцагчаа алдаж, ашиг орлогогүй болно шүү дээ.

2015 оны Монголчуудын медиа хэрэглээний үр дүнг та сая хэллээ. Гэтэл аливаа судалгааны үр дүнг гарсан даруйд нь олон нийтэд мэдээлбэл илүү үр дүнтэй байх л даа. Магадгүй манай уншигчид 2015 оны үр дүнг 2016 он дуусах гэж байхад яриад байгааг гайхаж байгаа болов уу?

Мэдээж одоо мэдээлж байгаа нь үр дүн буурч байгаа мэт боловч олон улсад судалгааны байгууллагууд оны төгсгөл рүү өмнөх оны үр дүнг танилцуулдаг жишигтэй. Энэ жишгийн дагуу бид тухайн оны төгсөлд өмнөх оны үр дүнг гаргаж байгаа юм. Энэ нь олон нийтэд судалгааны үр дүнг хуваалцах, энэ төрлийн судалгааг авч болох юм байна гэсэн ойлголтыг төрүүлэх, мэдээлэл хүргэх зорилготой юм. Бид судалгааныхаа зарим үр дүнг байгууллагынхаа facebook page хуудсаараа дамжуулан олон нийтэд хүргэсэн байгаа.

Тэгэхээр 2016 оны медиа хэрэглээний үр дүнг 2017 оны өдийд танилцуулна гэсэн үг үү?

Тиймээ. Одоо 12 сарын 15-наас 2016 оны үр дүн гарна. Энэ судалгаа үндэсний хэмжээнд яваад дуусч байна. Үр дүнд нь 2014-2016 он хүртэлх гурван жилийн динамик үзүүлэлт гарах онцлогтой. Үүнийг авч болно гэхдээ гэрээтэй болон захиалга өгөн худалдан авч буй байгууллагууддаа л өгөх боломжтой. Хэрэв байгууллагууд маань урьдчилан захиалга өгвөл 10%-ийн хөнгөлөлт үзүүлэх боломжтой.

Цаашлаад өөр олон сонирхолтой судалгааг мэдээллэх боломжтой юу?

Манайх олон улсын байгууллагуудын болон өөрсдийн зардлаар нийгмийн олон судалгааг хийдэг. Цаашдаа улс орны хөгжилд хэрэгтэй сонирхолтой судалгааг “Зууны мэдээ” сониноор дамжуулан нийтэд хүргэх боломжтой. Хүсвэл Монголчуудын медиа хэрэглээний 2015 оны үр дүнг танай сонинд цувралаар өдөр бүр нийтлэх боломжтой юм.

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best

Бусад мэдээ

Барааны тэмдэг

Барааны тэмдэг (trademark) нь иргэн, хуулийн этгээд өөрийн бараа, үйлчилгээг бусад этгээдийн бараа, үйлчилгээнээс ялгах зорилгоор хэрэглэх ялгагдах чадвартай илэрхийлэл юм.
Барааны тэмдэг, газарзүйн заалтын тухай хууль
3.1.1. “барааны тэмдэг” гэж иргэн, хуулийн этгээд өөрийн бараа, үйлчилгээг бусад этгээдийн бараа, үйлчилгээнээс ялгах зорилгоор хэрэглэх ялгагдах чадвартай илэрхийллийг;
4.1. Барааны тэмдэг нь үг, дүрс, үсэг, тоо, гурван хэмжээст дүрс, өнгө, дуу авиа, үнэр, эсхүл тэдгээрийг хосолсон байдлаар илэрхийлэгдэж болно.
Оюуны өмчийн газар 2021 онд 4,642 барааны тэмдгийн мэдүүлэг хүлээн авсан нь 2020 онтой харьцуулахад 452 мэдүүлгээр буюу 10.8%-аар өсжээ. 2021 онд 3,308 барааны тэмдэгт эрхийн хамгаалалтын гэрчилгээ олгосон нь өмнөх оныхоос 720 барааны тэмдгээр буюу 17.9%-аар буурчээ. Барааны тэмдэг, газар зүйн заалтын тухай хуулийн 9 дүгээр зүйлийн 9.3-д зааснаар барааны тэмдгийн гэрчилгээ 10 жил хүчинтэй байдаг бөгөөд 2021 оны байдлаар 51,784 барааны тэмдгийн гэрчилгээ хүчинтэй байна. Хүчинтэй барааны тэмдгийн тоо сүүлийн гурван жилийн хугацаанд жил дараалан 1.9%-5.9%-аар нэмэгджээ.
Барааны тэмдгийн мэдүүлэг, эрхийн хамгаалалт олгосон болон хүчинтэй байгаа барааны тэмдгийн тоо
2018
2019
2020
2021
Барааны тэмдгийн мэдүүлгийн нийт тоо
4,374
4,603
4,190
4,642
Дотоодын мэдүүлэг
1,431
1,581
1,663
2,222
Гадаадын мэдүүлэг
576
619
529
502
Мадридын хэлэлцээр болон Протоколын дагуу мэдүүлсэн олон улсын мэдүүлэг
2,367
2,403
1,998
1,918
Эрхийн хамгаалалт олгосон барааны тэмдгийн нийт тоо
3,505
3,927
4,028
3,308
Хүчинтэй байгаа барааны тэмдэг
45,696
47,983
50,809
51,784

Эх үүсвэр: Оюуны өмчийн газар (https://www.ipom.gov.mn/mn.php?page=53)

Дэлхийн оюуны өмчийн байгууллага (ДОӨБ)-ын “Дэлхийн оюуны өмчийн үзүүлэлтүүд-2021” (https://www.wipo.int/publications/en/) тайланд дурдсанаар дэлхийн хэмжээнд 168 оюуны өмчийн байгууллагаар дамжуулан 2020 онд 17.2 сая барааны тэмдгийн 13.4 сая мэдүүлэг хүлээн авсан нь 2019 оноос барааны тэмдгийн тоо 13.7%-аар, мэдүүлгийн тоо 16.5%-аар нэмэгджээ. Дэлхийн хэмжээнд 2020 оны байдлаар 64.4 сая барааны тэмдгийн гэрчилгээ хүчинтэй байжээ. Нийт хүлээн авсан барааны тэмдгийн мэдүүлгийн тоогоор Хятад, АНУ, Япон, Иран, Европын холбоо зэрэг улс, бүсийн оюун өмчийн байгууллагууд тэргүүлж байна.
Нэг сая (1,000,000) хүнд ногдох барааны тэмдгийн мэдүүлгийн тоогоор Хятад улс тэргүүлж байгаа бөгөөд уг үзүүлэлт тус улсын хувьд 2019 онд 5,425 байжээ. Энэ үзүүлэлт Англид 2,619, Сингапурт 1,950, АНУ-д 1,402, Арменид 1,323, Бразилд 1,037, Энэтхэгт 236 байжээ. Монгол Улсын хувьд 2019 оны байдлаар 1,000,000 хүнд ногдох барааны тэмдгийн тэмдгийн тоо 1,191 байжээ.

Бүтээгдэхүүний загвар

Тухайн улс орны үйлдвэрлэл, дизайны хөгжил, иргэдийн бүтээлч байдлын түвшнийг илэрхийлэх үзүүлэлт нь тухайн улсад болон олон улсад гаргасан бүтээгдэхүүний загвар (industrial design)-ын мэдүүлэг, тэдгээрт олгосон патентын тоо байж болно.
Оюуны өмчийн тухай хууль
5.1. Оюуны өмчийн дараах эрхийг хамгаална:
5.1.1. зохиогчийн эрх болон түүнд хамаарах эрх;
5.1.2. аж үйлдвэрийн өмчийн эрх.
7.1. Аж үйлдвэрийн өмчийн эрхэд дараах зүйл хамаарна:
7.1.1. шинэ бүтээл;
7.1.2. ашигтай загвар;
7.1.3. бүтээгдэхүүний загвар;
7.1.4. барааны тэмдэг;
7.1.5. газар зүйн заалт.
7.3. Оюуны өмчийн асуудал хариуцсан төрийн захиргааны байгууллага зохих журмын дагуу энэ хуулийн 7.1.1, 7.1.2, 7.1.3-т заасан зүйлийг бүртгэж патент, 7.1.4, 7.1.5-д заасан зүйлийг бүртгэж гэрчилгээ тус тус олгоно.
Патентын тухай хууль
3.1.2. “бүтээгдэхүүний загвар” гэж бүтээгдэхүүний гадаад хэлбэр, хийцэд хамаарах гоёл чимэглэл, өнгө, өнгөний хослол агуулсан, шинээр зохион бүтээсэн, өвөрмөц шийдлийг;
3.1.4. “патент” гэж тухайн шийдэл нь шинэ бүтээл, бүтээгдэхүүний загвар болохыг тодорхойлж, зохиогч нь тодорхой хугацаанд түүнийг өмчлөх онцгой эрхтэй болохыг хүлээн зөвшөөрч, төрийн эрх бүхий байгууллагаас олгож байгаа баримт бичгийг;
3.1.6. “зохиогч” гэж оюуны бүтээлч үйл ажиллагаагаар шинэ бүтээл, бүтээгдэхүүний загвар, ашигтай загвар зохиосон хувь хүнийг;
Оюуны өмчийн газар (ОӨГ) 2021 онд 361 бүтээгдэхүүний загварын мэдүүлэг хүлээн авсан нь 2020 онтой харьцуулахад 72 мэдүүлгээр буюу 24.6%-аар өсжээ. 2021 онд 221 бүтээгдэхүүний загварын патент олгосон нь өмнөх оныхоос 4 патентаар буюу 1.8%-аар буурчээ. Патентын тухай хуулийн 15 дугаар зүйлийн 15.1-д зааснаар бүтээгдэхүүний загварын патент 10 жил хүчинтэй байдаг бөгөөд 2021 оны жилийн эцсийн байдлаар 2,786 бүтээгдэхүүний загварын патент хүчинтэй байна.
Бүтээгдэхүүний загварын мэдүүлэг, олгосон патент болон хүчинтэй байгаа патентын тоо
2018
2019
2020
2021
Бүтээгдэхүүний загварын мэдүүлэг – бүгд
269
300
293
365
Дотоодын мэдүүлэг
140
180
167
249
Гадаадын мэдүүлэг
38
3
4
3
Гаагийн хэлэлцээрийн дагуу мэдүүлсэн олон улсын мэдүүлэг
91
117
122
113
Олгосон бүтээгдэхүүний загварын патент – бүгд
271
215
225
221
Дотоодын мэдүүлэг
143
95
102
104
Гадаадын мэдүүлэг
40
3
1
4
Гаагийн хэлэлцээрийн дагуу мэдүүлсэн олон улсын мэдүүлэг
88
117
122
113
Хүчинтэй байгаа бүтээгдэхүүний загварын патент
3,742
3,279
2,643
2,786
Эх үүсвэр: Оюуны өмчийн газар (https://www.ipom.gov.mn/mn.php?page=53)
Дэлхийн оюуны өмчийн байгууллага (ДОӨБ)-ын “Дэлхийн оюуны өмчийн үзүүлэлтүүд-2021” (https://www.wipo.int/publications/en/) тайланд дурдсанаар дэлхийн хэмжээнд 154 оюуны өмчийн байгууллагаар дамжуулан 2020 онд 1.4 сая бүтээгдэхүүний загварын 1.1 сая мэдүүлэг хүлээн авсан нь 2019 оноос бүтээгдэхүүний загварын тоо 2%-аар, мэдүүлгийн тоо 5.6%-аар нэмэгджээ. Нийт бүтээгдэхүүний загварын мэдүүлгийн тоогоор Хятад, Европын холбоо, БНСУ, АНУ, Турк зэрэг улсууд тэргүүлж байна.
Нэг сая (1,000,000) хүнд ногдох бүтээгдэхүүний загварын мэдүүлгийн тоогоор БНСУ тэргүүлж байгаа бөгөөд уг үзүүлэлт тус улсын хувьд 2019 онд 1,187 байжээ. Энэ үзүүлэлт Украйнд 105, АНУ-д 70, ОХУ-д 31, Бразилд 20, Энэтхэгт 7 байжээ. Монгол Улсын хувьд 2019 байдлаар 1,000,000 хүнд ногдох бүтээгдэхүүний загварын мэдүүлгийн тоо 91 байжээ.
Нэг сая (1,000,000) хүнд ногдох бүтээгдэхүүний загварын мэдүүлгийн тоо, 2019 оны байдлаар
Эх үүсвэр: “World Intellectual Property Indicators 2020”, WIPO.

Олон улсын худалдааны төв (International Trade Center)-ийн Худалдаа зураглал (Trade Map)-ын мэдээллийн сан, аналитик хэрэглүүрүүд:

Орчин үед экспортын зах зээлийн боломжийг ОУХТ-ийн Trade map дата баазад тулгуурлан боловсруулах болсон. Ийм төрлийн судалгааг хийхэд гол төлөв Харьцангуй давуу талыг тодорхойлох индекс буюу экспорт/импортын RCI (Revealed comparative advantage indices) -ийг ашигладаг.

Гадаад худалдааны талаарх мэдээллийг хайхад олон улсын худалдаа, гаалийн статистикт ашигладаг ангилал, код, тухайлбал Барааг тодорхойлох, кодлох уялдуулсан систем (БТКУС буюу Harmonized System) талаарх мэдлэгтэй байх шаардлагатай. (https://intracen.org/ )
(https://www.trademap.org/Index.aspx)

Тухайн улсын болон хот, орон нутгийн засаг захиргааны статистикийн байгууллагаас гаргасан статистик мэдээлэл, эмхэтгэл, судалгааны тайлан:

Хятад улсын статистик мэдээллийг Хятадын Үндэсний Статистикийн Газар (National Bureau of Statistics of China)-ын цахим хуудаснаас авах боломжтой. Цахим хуудасны Data гэсэн цэсээс Annual Data буюу Жил бүрийн статистик мэдээлэл хэсэг дээр дарж жилийн статистикийн мэдээлэл (China Statistical Yearbook)-ийг онлайнаар харах боломжтой. Мэдээллийг нийт Хятад Улс болон сонирхож буй бүс нутаг мужаар нь (Өвөр Монгол, Хэбэй, Шанси гэх мэт), хотуудаар нь (Хөх хот, Үрүмчи, Баотоу, Харбин гэх мэт) болон салбараар болон сэдэвчилсэн байдлаар (үнийн мэдээлэл, жижиглэн худалдааны болон хүнсний үйлдвэрлэлийн салбарын үзүүлэлтүүд гэх мэт) хүснэгт, тоо мэдээллийг авч ашиглаарай.
http://www.stats.gov.cn/english/Statisticaldata/AnnualData/

Оросын холбооны улс (ОХУ)-ын статистик мэдээллийг Холбооны статистикийн алба (Федеральная служба государственной статистики – Росстат)-ны https://rosstat.gov.ru/statistic цахим хуудаснаас жилийн статистикийн эмхэтгэл (статистический ежегодник), бүс нутгийн нийгэм-эдийн засгийн үзүүлэлтүүд зэрэг эмхэтгэл, мэдээллийг авч болнов

Солонгос улсын хувьд Монголын Статистик мэдээллийн нэгдсэн сан (http://1212.mn/) -тай адил Korean Statistical Information Service (KOSIS – https://kosis.kr/eng/) цахим хуудсаар статистик мэдээллийг хэрэглэгчдэд хүргэдэг.

Япон улсын хувьд Японы статистикийн товчоо (Statistics Bureau of Japan)-ноос эрхлэн гаргадаг статистикийн мэдээллийг тус байгууллагын цахим хуудаснаас авах боломжтой. https://www.stat.go.jp/english/

Тухайн улсын салбарын яам, агентлаг, төрөлжсөн судалгааны институт, мэргэжлийн холбоодын салбарын тайлан мэдээлэл, статистик мэдээллийн сан:

Солонгосын олон улсын худалдааны нийгэмлэг (Korea International Trade Association – KITA)-ийн цахим хуудасны Статистик цэсээс Солонгос улс аль улсаас ямар төрлийн бүтээгдэхүүнийг импортоор авдаг талаарх мэдээллийг авч болох юм. Гадаад худалдааны талаарх мэдээллийг хайхад олон улсын худалдаа, гаалийн статистикт ашигладаг ангилал, код, тухайлбал Барааг тодорхойлох, кодлох уялдуулсан систем (БТКУС буюу Harmonized System) талаарх мэдлэгтэй байх шаардлагатай.
http://kita.org/

Монгол Улсын экспортын голлох орнууд болох ОХУ, Солонгос, Хятад, Япон зэрэг улсын хувьд өөрсдөө үйлдвэрлэгч, экспортлогч улс орнууд учраас салбарын яам, төрийн байгууллагууд нь дотоодын үйлдвэрлэл, худалдаа, хэрэглэгчийн зах зээлийн талаарх тайлан, мэдээллийг төдийлөн гаргадаггүй. Харин гадаад худалдаа, экспорт жижиг дунд үйлдвэрлэл (ЖДҮ)-ийг дэмжих чиглэлээр ажилладаг төрийн байгууллага, агентлагууд, институт зэргийн мэдээлэл судалгааг авч ашиглах нь илүү үр дүнтэй байх талтай. Экспортод бүтээгдэхүүнээ гаргахаар зорьж байгаа Монголын үйлдвэрлэгчдийн хувьд эдгээр байгууллагуудтай холбоо тогтоож, хагас боловсруулсан бүтээгдэхүүн, түүхий эд нийлүүлэх, цаашлаад тухайн улс, бүс нутгийн үйлдвэрлэгч, худалдаачидтай хамтран ажиллах, тухайн бүс нутгийн зах зээлийн талаарх мэдээлэл, судалгаа авах зэрэг боломж нээгдэнэ. Тухайлбал, Оросын Экспортын Төв (Russian Export Center)-өөр дамжуулан Буриадын БНУ-ын бизнес эрхлэгчидтэй холбогдох боломжтой.
https://www.exportcenter.ru/en/

Зах зээлийн талаарх судалгааны тайлан, мэдээлэл гаргаж борлуулдаг судалгаа, зөвлөх үйлчилгээний агентлагуудын зах зээлийн судалгааны тайлан мэдээлэл, мэдээллийн сан:

Ихэнхдээ энэ төрлийн зах зээлийн судалгааны тайлан мэдээлэл, мэдээллийн сан нь ашиглахад төлбөр төлөх шаардлагатай болдог. Эдгээр төрлийн тайлан мэдээлэл нь илүү дэлгэрэнгүй, тодорхой мэдээллийг өгөх боломжтой. Эдгээр агентлагууд ихэнх тохиолдолд ерөнхий статистик мэдээлэл, өмнөх хугацааны судалгааны мэдээллийг шууд харах, ашиглах боломжтой байдлаар нийтэлж, илүү дэлгэрэнгүй тайлан мэдээлэл, шинэчилсэн тоо мэдээлэл авахыг хүсвэл дэлгэрэнгүй тайлан, мэдээллийг санг ашиглах эрх нь төлбөртэй байдаг. Хэрэв та ерөнхий статистик мэдээлэл, өмнөх хугацааны судалгааны мэдээлэл хангалттай гэж үзвэл шууд авч ашиглаж болно. Хэрэв та илүү нухацтай үзэж, тэр хэмжээний мөнгийг төлөх боломжтой байгаа бол тайлан, мэдээллийг худалдан авч ашиглаж мөн болно.
Энэ төрлийн агентлагууд нь маркетингийн судалгааны салбарын нэг гол хэсэг болоод байна. Судалгааны салбарын дэлхийн мэргэжлийн холбоо ЭЗОМАР (ESOMAR) байгууллагаас 2022 онд гаргасан Дэлхийн маркетингийн судалгааны зах зээлийн 2021 оны тайланд дурдсанаар энэ төрлийн үйл ажиллагаа (Reporting)-ны орлого 2020 онд 24.9 тэрбум ам.долларт хүрсэн нь нийт маркетингийн судалгааны салбарын нийт орлогын 27.7%-ийг эзэлж байжээ.
“Reporting” гэдэг нь тоо мэдээллийг холбогдох эх үүсвэрээс олж авч шалгаж баталгаажуулан анализ хийж (хоёрдогч тоо мэдээллийн анализ хийж), дараа нь захиалагч болон хэрэглэгчдэд хүргэх үйл ажиллагаа юм. Хүргэх хэлбэр нь тайлан, мэдээллийг онлайнаар хэрэглэгчдэд худалдах, төлбөртэй ашиглуулах, танилцуулах семинар зохион байгуулах, судалгаа мэдээлэлд үндэслэн бизнесийн зөвлөгөө өгөх зэрэг хэлбэртэй байж болно. Үндсэн бизнес нь анхдагч тоо мэдээлэл цуглуулах биш гэхдээ дүгнэлт зөвлөмж гаргаж өгдөг Gartner, Forrester, Mintel, IHS Markit, Euromonitor, Deloitte, McKinsey & Co., PwC гэх зэрэг компаниуд энд багтдаг.
“Global Market Research 2021: An ESOMAR Industry Report in cooperation with BDO Accountants & Advisors” ESOMAR, 2022 “ESOMAR’s Global Top 50 Insights Companies 2022: Presenting the leaders of the industry” ESOMAR, July 2022

IHS Markit компанийн хувьд автомашин, олон улсын худалдаа, уул уурхай, санхүүгийн үйлчилгээ, хөдөө аж ахуйн салбарын 1500 гаруй мэдээллийн сан (Data Lake), 350 гаруй судалгаа шинжилгээний тайлан мэдээлэл зөвлөмж (Industry Cases), 5000 судлаач, салбарын мэргэжилтнүүдийн зөвлөх үйлчилгээг санал болгодог.
https://ihsmarkit.com/

IBIS World-ийн хувьд 1000 гаруй салбарыг хамардаг бөгөөд Ази, Номхон далайн бүсээс зөвхөн Хятад, Австрали, Шинэ Зеланд улсын зах зээлийн мэдээллийг гаргадаг. Мэдээж мэдээллийн сан, тайланг татаж авах, ашиглахад төлбөртэй хэдий ч ерөнхий мэдээлэл, үндсэн статистик мэдээллийг үнэ төлбөргүй шууд авч ашиглах боломжтой. IBIS World-ийн салбарын тайланг холбогдох мэдээллээ оруулаад үнэгүй татаж авч үзэж болох бөгөөд уг тайланд, салбарын зах зээлийн хэмжээ, чиг хандлага, салбарын гол тоглогчид, SWOT шинжилгээ гэх зэрэг таны цаашдын бизнес төлөвлөгөө, стратеги боловсруулахад чухал хэрэгтэй мэдээллийг өгөх болно. Улс, овог нэр, мэйл хаяг зэрэг цөөхөн хэдхэн мэдээллээ оруулаад үнэгүй тайланг татаж аваад үзчих хэрэгтэй. Таны яг хүссэн мэдээлэл агуулагдаагүй байж болох хэдий ч санаа авах олон зүйлийг эндээс олж авна гэж найдаж байна.
https://www.ibisworld.com/

Economic Intelligence Unit-ийн мэдээлэл тайлан нь хэт ерөнхий байх талтай. Гэхдээ тухайн зах зээлд нэвтрэхэд анхаарах асуудал зөвлөмжийг тухайн орны салбарын экспертүүд өгсөн байдгаараа давуу талтай. Country Analysis хэсэгт 190 гаруй улсын эдийн засгийн боломж, эрсдэлийн талаарх мэдээллийг агуулсан аналитик тайлан байдаг.
https://www.eiu.com/

Бидний хэрэгцээнд Statista-гийн мэдээлэл судалгаа илүү тохирох талтай. Statista-гийн платформоос тухайн нэг улс орны зах зээл, тухайн төрлийн бүтээгдэхүүний зах зээлийн талаарх статистик мэдээлэл, сэдэвчилсэн судалгааны тайланг харах боломжтой. 150 гаруй улс, 170 салбарын тайлан, статистик мэдээллийг агуулсан байдаг.
https://www.statista.com/

Үндэсний статистикийн хорооны албан ёсны Статистик мэдээллийн нэгдсэн сан

Монголын зах зээлийн мэдээллийг авах бусад эх сурвалжууд

Тун удахгүй …

ТУН УДАХГҮЙ

COMING SOON